Glad foto

GLA:D (Godt Liv med Artrose i Danmark)

Uddannelse og træning til alle, der har ondt i RYG, HOFTER eller KNÆ.

Hvad er GLA:D?

GLA:D forløbene er udviklet af forskere og behandlere på SDU (Syddansk universitet) og består af et individuelt sammensat træningsprogram suppleret med undervisning og holdtræning. GLA:D bygger på den bedst tilgængelige forskning og praksis samt de nyeste nationale og internationale kliniske retningslinjer.

GLA:D er opdelt i GLA:D RYG og GLA:D knæ/hofte. GLA:D ryg er et tilbud, som henvender sig til alle med ondt i ryggen. Uanset diagnose. GLA:D knæ/hofte henvender sig især til patienter med artrose i knæ/hofte (slidgigt), men er også velegnet til patienter med meniskproblemer, instabilitet eller andre problemer relateret til knæ/hofte regionen.
Læs mere på www.glaid.dk

Krav for deltagelse i projektet

GLA:D henvender sig til alle med smerter i ryg, knæ eller hofte uanset smerte og funktionsniveau. Man behøver altså ikke at vide, at man har slidgigt for at deltage på et GLA:D hold. Det første væsentlige kriterier er, at man har smerter relateret til enten ryg, knæ- eller hofteled. Træningen har til formål at styrke muskulatur omkring ryg, hofte og knæ, gøre leddene stabile og bedre bruskforholdet og ikke mindst på sigt reducere smerter. GLA:D forløbet består af:

• En undersøgelses- og registrerings konsultation samt test
  • En konsultation hvor træningsprogrammet gennemgås og bliver tilrettet den enkelte patient.
  • En undervisningsdel (2 sessioner – foregår på hold 1 time pr. session)
  • Et 8 ugers specifik træningsforløb to gange om ugen af en times varighed.
  • Efter 3 måneder skal der foretages en opfølgning via test og spørgeskema
  • Efter 12 måneder får du tilsendt et elektronisk spørgeskema

Træning

Vi har hold på forskellige tidspunkter i løbet af ugen. Ring til vores reception og forfør dig om holdtider og ledige pladser. Inden opstart på holdet skal der bookes 2 tider hos en en fysioterapeut/GLAD instruktør til undersøgelse og test.